Gökhan Çiçek Yazarın Tüm Yazıları
E-TİCARET HAKKINDA GENEL BİLGİLER
Bu makalemde e-ticaret üzerine genel bir bakış açısı kazanmanızı sağlanacak ve şirketinizin internet üzerinden yapacağı mal veya hizmet satışından nasıl kazanç sağlayabilirsiniz gibi konualara değineceğim.
Öncelikle e-ticaretin ne olduğunu ve bugün var olan e-ticaret türlerini ele alalım. Ayrıca internet üzerinden ürün satışının şirketinize nasıl yarar sağlayacağını da öğreneceksiniz. Ardından şirketinizin e-ticarette başarılı olması için gerekli olan bilgileri ve e-ticaret yapacağınız web siteniz için kurulum seçeneklerini de ele alacağım.
İlk olarak, internet teknolojisi herkes tarafından ve her yerden kullanılabilir bir teknoloji olduğunu bilmemiz gerekir. Büyüklüğü ne olursa olsun her işletme minimum bir yatırımla internetten yararlanabilir. Hatta e-ticareti başarıyla yürüten tek kişilik şirketler bile var. E-ticaretin yapılabilmesi için birçok yol var. İnsan müdahalesi gerekmeyen bir sanal mağazayı hemen oluşturmanız gerekmiyor. Birkaç rutin işlemin otomasyonuyla başlamanız mümkün. Örneğin, dört saat gerektiren sipariş girişinin süresi dört dakikaya indirilebilir ve düzinelerce sayfa kağıt tamamen işlemden kaldırılabilir.
E-ticaret web sitesi sayesinde müşterilerinize daha fazla seçenek ve daha iyi hizmet sunabilir, teslimli daha hızlı yapabilirsiniz. İnternet üzerinden e-ticaret tüm şirketler için temel bir iş aracı haline geliyor. İnternet devrimindeki hızlı değişiklikler nedeniyle kısa süre içinde yalnızca bir yenilik olmak tan çıkıp, ayakta kalmak için bir şart haline gelecek. Çünkü e-ticaretin yararları şimdi göreceğimiz gibi bir şirket için rakibine kaptırılmayacak kadar önemli. Tabi öncelikle e-ticaretin tanımını yapalım.
E-TİCARET NEDİR?
E-ticaret veya diğer bir ismiyle elektronik ticaret, internet üzerinden gerçekleştirilen çeşitli online alışveriş işlemlerini kapsayan bir iş etkinliğidir.
Belki şirketiniz müşterilerinin ziyaret edebildiği bir web sitesi zaten vardır fakat yalnızca bir web sitesi yayınlamak e-ticaret anlamına gelmemektedir. Örneğin internet üzerinden bir ürünün satın alınması e-ticaret işlemini kapsar. E-ticaret işlemlerine sipariş, fiyat verme, faturalama, ödeme ve müşteri hizmetlerini örnek olarak verebilirim.
E-ticaret geleneksel ticaretten birçok bakımdan ayrı tutulmalıdır. Genellikle birebir görüşmeye gerek kalmaz. Tamamen elle gerçekleştirilen işlem ve süreçleri otomatikleştirir ve en önemlisi iş saatleri ve fiziksel yerlerle kısıtlı değildir.
Şirketimin yaptığı online satın alma da e-ticaret olarak değerlendirilebilir mi?
Genellikle iki tip e-ticaret vardır. İşletmeden tüketiciye e-ticaret ve işletmeden işletmeye e-ticaret
E-ticaret hakkında diyince çoğu insanın aklına işletmeden tüketiciye satış gelir.
Evdeki bilgisayarınızdan bir web sitesi aracılığıyla kitap veya cd satın almak, tipik bir işletmeden tüketiciye e-ticaret örneğidir. Buna B2C e-ticarette denilir. Bu yolla mağazalarda satılan herhangi bir perakende ürün net üzerinden satılabilir. Bununla birlikte araştırmalar işletmeden tüketiciye satışların e-ticaret toplam gelirlerinin yalnızca %10 nu oluşturduğunu göstermektedir. İşletmeler arasında çok daha fazla miktarda ürün ve hizmet alışverişi yapılmaktadır. Buna da işletmeden işletmeye e-ticaret veya b2b e-ticaret adını veriyoruz.
Burada işlemler iki işletme arasında gerçekleştirilir. Bir şirkete kırtasiye malzemesi satan veya bir inşaat şirketine ham madde tedarik eden şirketleri buna örnek olarak gösterebiliriz.
E-ticaret ticaret yapmanın yalnızca farklı bir yolu değil çok daha başka avantajları da var.
İlk olarak var olan müşterilerinize olduğu gibi Dünyanın her yerinden potansiyel yeni müşterilerinize de ekstra satış yapmak için kanal bir kanal olacaktır.
İkincisi e-ticarette bir saat kısıtlaması yoktur. E-ticaret mağazaları haftada yedi gün, günde yirmi dört saat açıktır. Bu sayede sağlanan gelir artışı dışında geliriniz yeni web tabanlı ürün ve hizmetlerin eklenmesiyle de arttırılabilir.
E-ticaret şirketinizin farklı fonksiyon ve departmanları arasında bilgi akışına yenilikler getirir.
E-ticaret işlemleri geleneksel işlemlerden genellikle daha hızlı, daha verimli ve daha kesindir.
Hatalar ve yinelenen işler azaltılır ve yanlış ürün teslimatları önlenir. İşlem maliyetleri de sipariş için gereken zaman ve giderlerle birlikte azalır.
E-Ticaret müşterilerinizin satın alma alışkanlıkları konusundada bilgi sahibi olmanızı sağlar
bu sayede müşterilerinizle daha güçlü ilişkiler kurarak kilit bir rekabet avantajı olan müşteri bağlılığını arttırabilirsiniz.
Yapılacak tek iş web siteme satılacak bazı ürünler koymak mı?
Yalnızca bu değil, E-Ticaretin başarıyla uygulanması temel koşulları görmeniz ve değerlendirmenizle mümkündür.
Önce web siteniz şirketiniz için çok daha önemli bir giriş kapısı haline geliyor.
Müşteriniz o andan itibaren satın alma ve siparişle ilgili gerekli tüm bilgileri görmek isteyecektir.
Web siteniz kullanımı kolay bütünlük içersinde ve daima güncel olmalıdır.
Performansı ve güvenilirliği olabildiğince iyi olmalıdır.
Bir çok internet tabanlı iş çözümünde olduğu gibi iş süreçleriniz dikkatle ele alınmalı ve çoğu kısmen yeniden tasarlanmalıdır.
Yalnızca sipariş işleme karşılama ve faturalama gibi birkaç işlem bile e-ticaret uygulamasından büyük ölçüde etkilenecektir.
Müşteri takiplerini doğru takip ettiğinden emin olmalısınız .Siparişin gönderilmesi ardından yapılacak e-posta teyit mesajları online müşterilerin siparişlerini izleyebilecekleri takip numaraları ve zamanında hasarsız teslim, e-ticaret kapasitenizle ilgili müşteri güveninin temel unsurlarıdır.
son olarak çoğu web tüketicisi finansal işlemlerinin güvenliği konusunda hassas davranır. Kredi kartı ve ödeme bilgilerinin gizli tutulması, özel tarihlerin saklanması gerekir.
E-ticaret sistemi için yerine getirilecek çok fazla şart olduğu görülüyor. Tüm bunları nasıl karşılayabilirim?
Temel olarak iki seçeneğiniz var. E-ticaret sitenizi şirketinizden yayınlamak veya bunun için bir internet servis sağlayıcıdan yani esp den yararlanmak. Sitenizin yayınlanması için esp yi tercih ederseniz birçok ek hizmet de elde edersiniz. Bazı esp ler e-ticaret paketleri, kredi kartı onay sistemleri, web sitesi geliştirme ve benzeri hizmetlerde vermektedir. Aylık bir ücret karşılığında kesintisiz ve hızlı internet bağlantısı da sağlayabilirler. Diğer yandan kendi yapınızdan yayınlamanın da belirli avantajları vardır. Esp size birkaç sınırlı seçenek sunarken bu durumda donanım ve yazılım üzerinde tam bir hakimiyet sahibi olursunuz. Örneğin sipariş ve faturalama veri tabanı gibi arka ofis uygulamalarınızı daha kolay entegre edebilirsiniz. Bununla birlikte siteyi şirket içinden yayınlamak şirket içi e-ticaret sistemlerinin kurulumu, yüksek hızlı internet bağlantıları, güvenli ödeme işlemleri ve sürekli bakım gerekeceği için daha pahalı bir yatırım olacaktır.
Bu iki durumda nasıl ağ ekipmanına gereksinimimiz olacak?
E-ticaret sistemini kendiniz yayınlamak isterseniz internet kullanıcılarının şirket yerel ağına erişimini önlemek için ofis ağınızda e-ticaret ağınızı ayıracak bir güvenlik duvarı kullanmanız gerekecektir. Ayrıca e-ticaret müşterilerinin kesintisiz olarak hızlı erişimini sağlamak için hızlı, doğrudan internet bağlantınızın olması gerekir. Burada özellikle kablo veya dsl gibi geniş bantlı internet bağlantılarını öneririz. Sitenizin trafiği yoğunlaşınca e-ticaret sisteminizin performansını optimize etmek için içerik duyarlı ağ çözümlerini kullanmayı düşünebilirsiniz.
Sitenizi bir esp aracılığıyla yayınlatma yolunu tercih ederseniz kesintisiz ve yüksek hızlı internet bağlantısıyla servis sağlayıcınız ilgilenecektir. E-ticaret sunucusunun sipariş işleme gibi nedenlerle arka ofis sistemlerinize bağlanması gerekeceği için yine bir güvenlik duvarına ve esp nize güvenilir bir bağlantıya gereksiniminiz olacaktır.
Özetlemek gerekirse e-ticaret hem var olan müşterileriniz hem de potansiyel müşterileriniz için size internette bir vitrin sağlar. E-ticaret artan gelirler, azalan maliyetler, değerli müşteri bilgileri, daha fazla müşteri bağlılığı ve Pazar büyümesi gibi çok sayıda yarar sağlar.
E-ticaret çözümlerini kullanarak müşterilerinize kullanışlı bir alışveriş yöntemi sunabilir, müşteri ilişkilerini güçlendirebilir ve rekabetle başa çıkabilirsiniz.
E-ticaret alt yapınıza gelince, kendiniz veya bir esp tarafından sağlanan çözümler arasında bir seçim yapabilirsiniz. Her iki yaklaşımda da güvenlik temel koşuldur.
Son olarak e-ticaretin uygulamaya konuluşu organizasyonunuz üzerinde büyük bir etki yaratacaktır. E-ticaret etkinliklerinizi desteklemek için gerekli işlemleri gerçekleştirmeyi unutmamanız gerekir.
Son olarak kendi e-ticaret sitenizin dışında Türkiye'de elektronik pazaryeri olarak nitelendirilen bilindik N11, Trendyol ve Hepsiburada gibi sitelerden de ürün ve hizmetlerinizi satışa sunabilirsiniz. Komisyon usulü çalışan bu pazar yeri platformlarında nasıl satış yapılır ve nasıl başarılı olunur gibi soruların cevaplarını ise bir sonra ki yazımda sizlerle paylaşacağım.